17.5.11

Bicycle Physics


Το θέμα των δυνάμεων που ασκούνται στο σύστημα ποδηλάτου-αναβάτη είναι ταυτόχρονα πολύπλοκο αλλά και απλό. Επειδή όμως το ΣΚ που μας πέρασε είχα μια σχετική συζήτηση με έναν σύντροχο και απεδείχθη πως είχα εν μέρει άδικο και εν μέρει δίκιο, κάθησα και την έψαξα λίγο...

Έχουμε και λέμε λοιπόν... Όσοι αγαπούσαν τη Φυσική σαν μαθητές / σπουδαστές, θα ξέρουν πως σε συνθήκες κενού δύο σώματα διαφορετικού βάρους επιταχύνουν σε ελεύθερη πτώση με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Για παράδειγμα, αν έχουμε δύο κύβους 10x10x10cm, ο ένας από φελιζόλ και ο άλλος από σίδερο, τότε αφήνοντάς τους ταυτόχρονα από το ίδιο ύψος, αυτοί θα φτάσουν στο έδαφος την ίδια ακριβώς στιγμή. Αυτό όμως ισχύει μόνο όταν δεν έχουμε την αντίσταση του αέρα, σε συνθήκες δηλαδή κενού. Όταν αφήσουμε τα ίδια σώματα να πέσουν σε φυσιολογικές συνθήκες, τότε το βαρύτερο σώμα θα φτάσει στο έδαφος νωρίτερα, καθώς επιδρά πάνω του η τριβή της ατμόσφαιρας.

Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση όταν έχουμε δύο ποδηλάτες χωρίς να κάνουν πηδάλι σε κατηφόρα: Ο βαρύτερος ποδηλάτης θα επιταχύνει πιο γρήγορα, ακριβώς λόγω του ότι η διαφορά μεταξύ της συνιστώσας του βάρους που τον σπρώχνει και της τριβής του αέρα είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τον ελαφρύ ποδηλάτη.

Επιπλέον δυνάμεις που μπαίνουν στην εξίσωση είναι οι τριβές του ποδηλάτου και οι τριβές των τροχών με το δρόμο. Όσο καλύτερα εξαρτήματα έχει το πλδήλατό μας, τόσο μικρότερες είναι οι τριβές, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τα λάστιχα, με τα sleek να έχουν κατά πολύ μικρότερες τριβές σε σχέση με τα mountain λάστιχα.

Αυτό όμως που είναι πολύ ενδιαφέρον και μάλλον δεν το δίνουμε την πρέπουσα σημασία, είναι το πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στη βόλτα μας η αντίσταση του αέρα:

Η αντίσταση του αέρα είναι απίστευτα πιο σημαντική από τις άλλες δυνάμεις που δυσκολεύουν τη ζωή μας με το ποδήλατο, αφού σε μια ταχύτητα 30km/h δεχόμαστε μια αντίθετη δύναμη πάνω από 10kgr! Τα στοιχεία αυτά ισχύουν για έναν ποδηλάτη του οποίου η εμπρόσθια επιφάνεια είναι περίπου 0.5m², όσο ενός μέσου ενήλικα.

Εύκολα μπορούμε λοιπόν να φανταστούμε πόσο μεγάλη διαφορά κάνει ο κατάλληλος ρουχισμός για έναν ποδηλάτη! Βουρ λοιπόν για ποδηλατικά ρουχαλάκια!


Επομένως, Σάββα, είχες δίκιο πως ο βαρύς ποδηλάτης επιταχύνει γρηγορότερα στην κατηφόρα, εσύ όμως επιτάχυνες καλύτερα όμως λόγω ρουχισμού, όπως σου έλεγα!

Και εδώ ένα ακόμη πιο αναλυτικό άρθρο, από το οποίο προκύπτει το παράδειγμα πως σε μια ανηφορική διαδρομή με κλίση 7.5%, εάν έχουμε αντίθετο άνεμο με ταχύτητα τη μισή από τη δική μας, τότε πρέπει να κουραστούμε κατά 44% περισσότερο, απ' ότι χωρίς αέρα!

Είμαι σίγουρος πως θα υπάρχει άρθρο το οποίο να αναλύει τη διαφορά στην αντίσταση του αέρα ενός ποδηλάτη με κατάλληλο ρουχισμό και του ίδιου με φαρδιές φόρμες που παφλάζουν περιττά στον αέρα, όποιος μπορέσει να εντοπίσει κάτι τέτοιο, στα σχόλια!

Δεν υπάρχουν σχόλια: