31.3.08

Λιθάνθρακας vs Λιγνίτη

Με τη φασαρία των τελευταίων μηνών όσον αφορά την καύση λιθάνθρακα σε εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής της Δ.Ε.Η., αλλά και ιδιωτών, είπα να το ψάξω λίγο σχετικά με το πόσο "κακό" είναι αυτό το νέο κάρβουνο που μας λανσάρουν από την Κίνα... Διαπίστωσα λοιπόν, πως αναφερόμαστε σε συγκεκριμένη μορφή λιθάνθρακα, τον ανθρακίτη. Ο ανθρακίτης τυγχάνει να είναι η περισσότερο αποδοτική μορφή λιθάνθρακα.

Συνεχίζουν να ακούγονται όμως πανταχόθεν φωνές για την καταστροφή που θα προκαλέσει στο περιβάλλον της χώρας, καθώς επίσης και στο παγκόσμιο περιβάλλον, η λειτουργία εργοστασίων καύσης λιθάνθρακα (ανθρακίτη). Το συγκεκριμένο ορυκτό έχει δαιμονοποιηθεί απίστευτα στην Ελλάδα, που αναρωτιέμαι αν αυτό οφείλεται σε πραγματικό πρόβλημα, ή σε πραγματική επίσης άγνοια. Ας προχωρήσω λοιπόν σε μια σύγκριση της καύσης λιθάνθρακα με τις μεθόδους ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα.

Είμαστε μια χώρα που η πλειονότητα της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από καύση λιγνίτη. Συγκεκριμένα, το 72% της ηλεκτρικής ενέργειας σήμερα προέρχεται από θερμοηλεκτρικούς σταθμούς καύσης λιγνίτη. Μακάρι το ποσοστό αυτό να αφορούσε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ηλιακή ή αιολική ενέργεια, ή ακόμη και από καύση φυσικού αερίου, αλλά δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Μια έρευνα στο Wikipedia σχετικά με το θέμα αυτό, μπορεί να οδηγήσει σε αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα. Ο λιγνίτης (Lignite) είναι πολύ κατώτερη μορφή κάρβουνου σε σχέση με τους λιθάνθρακες, και πόσο μάλλον σε σχέση με τον ανθρακίτη (Anthracite). Μια σύγκριση και μόνο της θερμικής απόδοσης είναι χαρακτηριστική: 10 έως 20 MJ/kgr για το λιγνίτη, ενώ 26 έως 33 MJ/kgr για τον ανθρακίτη. Τουλάχιστον διπλάσια λοιπόν η θερμική απόδοση του ανθρακίτη σε σχέση με τον λιγνίτη. Ένα άλλο γεγονός -σύμφωνα πάντα με τη Wikipedia- είναι πως η έκλυση διοξειδίου του άνθρακα από καύση λιγνίτη είναι σαφώς μεγαλύτερη απ' ότι της καύσης ανθρακίτη.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και το γεγονός πως η πλειονότητα των θερμοηλεκτρικών καύσης λιγνίτη είναι απαρχαιωμένα, αν προσθέσουμε και το γεγονός πως τα φίλτρα των εργοστασίων αυτών τουλάχιστον υπολειτουργούν, φτάνουμε μάλλον στο συμπέρασμα πως η ηλεκτροπαραγωγή με καύση λιθάνθρακα είναι περιβαλλοντικά σαφώς προτιμότερη από την ηλεκτροπαραγωγή με καύση λιγνίτη.

Θα ήθελα επίσης να προσθέσω πως συγκρίσεις που έχουν ως αποτέλεσμα τις επικεφαλίδες του είδους "Λιθάνθρακας: πέντε φορές περισσότερο CO2, τρεις φορές περισσότερα θειώδη!", αφορά σύγκριση με το φυσικό αέριο, κάτι όμως που σε πολλά άρθρα δεν αναφέρεται, με αποτέλεσμα να καταλαβαίνει ο αναγνώστης πως αναφερόμαστε και πενταπλασιασμό και τριπλασιασμό αντίστοιχα των ρύπων που παράγονται, σε σύγκριση με τις μεθόδους ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούνται σήμερα στη χώρα μας, κάτι το οποίο αποτελεί τουλάχιστον παραπληροφόρηση!

Προσωπικά, προτιμώ χωρίς άλλο την κατάργηση των δεκάδων απαρχαιωμένων θερμοηλεκτρικών εργοστασίων που δραστηριοποιούνται εδώ και δεκαετίες στην περιοχή που μεγάλωσα και μένω (στην ευρύτερη περιοχή της Κοζάνης), και την ίδρυση σύγχρονων μονάδων καύσης ανθρακίτη ανά την Ελλάδα, σε σημεία γειτνιάζοντα στη ζήτηση της ενέργειας. Στο κάτω - κάτω, ελάχιστο ποσοστό από την ενέργεια που παράγεται στην περιοχή καταναλώνεται εδώ, πρέπει να συνυπολογιστούν και οι απώλειες των δικτύων μεταφοράς στην εξίσωση!

Γνωρίζω πως η εξέλιξη αυτή θα σημάνει την απώλεια θέσεων εργασίας στην περιοχή, αλλά αυτό θα συμβεί ούτως ή άλλως κάποια στιγμή. Επιπροσθέτως, οι μη εξαρτημένοι από τη Δ.Ε.Η. κάτοικοι θα ζήσουν πολύ καλύτερα (και πολύ περισσότερο).

17.3.08

ΖΗΤΩ η απεργία της Δ.Ε.Η.!!!

Παρά τις αντιδράσεις και τα προβλήματα που έχουνε προκύψει από την απεργία των εργαζομένων της Δ.Ε.Η. που συνεχίζεται, οι κάτοικοι περιοχών που προσφέρουν τα μέγιστα στην ηλεκτροπαραγωγή της χώρας, είναι μάλλον ικανοποιημένοι από την κατάσταση...

Όπως φαίνεται και στη χθεσινή αυτή φωτογραφία, ο ουρανός του λεκανοπεδίου της Κοζάνης έγινε ξαφνικά... γαλάζιος! Ένα χρώμα που η πλειονότητα των κατοίκων της περιοχής το έχουνε ξεχάσει! Προσωπική μου άποψη; Μακάρι να μείνουνε κλειστές οι μονάδες για πολύ καιρό ακόμη...

7.3.08

BlueMotion

Σε αναζήτηση ενός οικονομικού, οικολογικού και ευέλικτου τρόπου μετακίνησης, ανακάλυψα τη σειρά BlueMotion της VolksWagen. Διάφορα μοντέλα βγαίνουν με τον κωδικό αυτό, ανάμεσα στα οποία και το VW Polo το οποίο με ενδιαφέρει αρκετά, καθώς θα μπορούσε άνετα να αντικαταστήσει το Peugeot 106 που χρησιμοποιώ περιστασιακά, αγορασμένο αρχές του '90.

Επικοινώνησα λοιπόν χθες με την COSMOCAR, προκειμένου να ενημερωθώ αν έρχεται στη χώρα μας, ή αν πρόκειται να έρθει κάποια στιγμή. Την απάντησή τους οφείλω να πω πως την περίμενα: "Δεν υπάρχει αρκετό αγοραστικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας..."! Το περίμενα, καθώς στην Ελλάδα "αγοραστικό ενδιαφέρον" ή αλλιώς "μεγάλο περιθώριο κέρδους" έχουν κυρίως SUVs και μερικά δίλιτρα μικρά...

Το Polo BlueMotion είναι πανέμορφο, με πλαστικά και μασπιέδες που θυμίζουν έντονα GTi εκδόσεις, κατανάλωση 3.7lt/100km, και εκπομπές CO2 99gr/km, μάλλον δεν θα το έχουν ψάξει αρκετά. Ίσως να φταίει ο turbo diesel κινητήρας...

Το επόμενο βήμα είναι προκαθορισμένο: Έρευνα για το αν έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα ποτέ, και αν η απάντηση είναι θετική, καιρός είναι αυτοί οι συγγενείς στη Γερμανία να τρέξουν λίγο...